RSS

Makna Politik Bagi Seorang Kanak-Kanak

04 Feb

Seorang murid sekolah rendah mendapat kerja rumah dari gurunya untuk menerangkan erti “politik”. Kerana belum memahaminya, ia kemudian bertanya kepada ayahnya apa erti “politik” itu. Ayahnya mahukan anaknya dapat berfikir secara kreatif memberikan penjelasan, “Baiklah nak, ayah akan cuba menjelaskan dengan contoh, ayahmu adalah orang yang bekerja untuk menanggung keluarga, jadi kita sebut ayah adalah Investor. Ibumu adalah pengatur kewangan, jadi kita menyebutnya Pemerintah. Kami di sini memperhatikan keperluan mu, jadi kita anggap kamu sebagai Rakyat. Orang gaji, kita memasukkan dia ke dalam Kelas Pekerja. Dan adikmu yang masih bayi, kita anggapnya sebagai Masa Depan. Sekarang, fikirkan hal itu dan kita lihat apakah penjelasan ayah ini boleh kamu fahami”. Si anak, kemudian pergi ke tempat tidur sambil memikirkan apa yang dikatakan ayahnya. Pada tengah malam, anak itu terbangun kerana mendengar adiknya menangis. Ia melihat bahawa adiknya kencing di tilam. Si anak lalu menuju ke bilik tidur orang tuanya dan mendapati ibunya sedang tidur nyenyak. Karena tidak ingin membangunkannya, ia pergi ke bilik orang gaji. Pintu terkunci, ia mengintai melalui lubang kunci dan melihat ayahnya berada di tempat tidur bersama orang gajinya. Akhirnya ia kecewa dan kembali ke tempat tidur, sambil berkata dalam hati bahawa ia sudah mengerti erti “politik”. Pagi harinya, sebelum berangkat ke sekolah, ia mengerjakan tugas yang diberikan oleh gurunya dan menulis pada buku tugasnya sebagai berikut : “Politik adalah hal dimana para Investor meniduri Kelas Pekerja, Pemerintah tertidur lelap, Rakyat diabaikan dan Masa Depan berada dalam keadaan yang menyedihkan”.

 
13 Comments

Posted by on February 4, 2008 in Funny

 

Tags: , , , , ,

13 responses to “Makna Politik Bagi Seorang Kanak-Kanak

  1. me

    January 24, 2009 at 1:24 pm

    hahahahahaha..lawak gler..

     
  2. Nurainm

    February 19, 2011 at 4:27 pm

    ish3

     
  3. NORHASLINDA CHE ISMAIL

    June 8, 2011 at 10:57 am

    tak lawak pun……………………..
    hahahahahahahahahaha..:p

     
  4. z95

    August 9, 2011 at 2:27 am

    erk macam betul ke x nie??
    pemikiran kanak2 sungguh tulus

     
  5. jul

    November 6, 2011 at 3:26 am

    mmg lawak giler bab nie…

     
  6. misa

    December 11, 2011 at 7:04 pm

    lwk ni dlm eng ver lagi kelakar
    ..malay punyer ntah paper je….

     
  7. mael

    June 26, 2012 at 2:05 pm

    mmg plg lawak sgt la nie………cam hrrrrrrr

     
  8. ijan_larkin

    July 9, 2012 at 2:02 am

    hehehheheheheh

     
  9. YUL

    July 9, 2012 at 12:31 pm

    TERBAIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIKKKKKKKKK….
    HAHAHAHAHAH…..

     
  10. mimie

    July 20, 2012 at 2:53 pm

    ooo…..rpanya INVESTOR ada SCANDAL dengan KELAS PEKERJA…..kecian PEMERINTAH….

     
  11. Sepupu Ujang

    December 9, 2012 at 2:04 pm

    cian kat makcik aku kena politik semalam….

     
  12. Eone Iezwan

    April 4, 2013 at 7:01 pm

    bhak…bhak…bhak….hahahahahahahaha…..

     
  13. Mira Azira

    December 9, 2013 at 8:24 pm

    seriously, bijak🙂

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: