RSS

Kuda Raja

04 Feb

Alkisah dalam satu negeri tu adalah seorang raja yang sangat ego lagi berlagak. Dah lah tak hensem, sombonglah pulak tu. Baginda mempunyai seekor kuda yang sangat patuh kepadanya. Kepandaian kuda ini telah tersebar meluas ke seluruh negara. Kuda ni memang pandai giler….. suruh buat apa pun mesti dilakukan, kalau raja suruh panjat pokok dia panjat, suruh nyayi lagu Hattan dia nyanyi …itu pasallah raja ni sayang sangat kat kudenya. Tapi kude ni hanya dengar arahan raja ni sorang je. Kerana berasa sangat ego, raja ini telah mengadakan satu pertandingan jika ada diantara rakyatnya yang dapat mengarahkan kuda tu duduk, dapatlah hadiah lima ratus dinar seperti yang dijanjikan kepada rakyatnya. Apabila hari pertandingan bermula, keluarlah seluruh rakyatnya untuk menyaksikan siapa yang boleh membuatkan kude tu duduk.

Hari dah hampir senja tapi masih tiada yang dapat berbuat demikian…makin egolah raja sorang ni. Tiba-tiba muncul seorang budak lalu pergi ke arah kuda tu dan tanpa disangka-sangka kude tu terus tunduk. Maka terkejutlah raja tadi lalu dipanggilnya budak tersebut seraya bertanya,

“Apa yang engkau buat sampai kude beta tu duduk wahai budak?”

Maka dengan selambanya budak tu berkata,

“Tadi patik jentik telur kude tu sampai dia terduduk.(Senak la agaknya kot…) Lalu blah sambil mengira-ngira wang yg dimenanginya. Raja yang tak puas hati ni adakan satu lagi pertandingan. Bukannye apa… nak cover malu.

“Kali ni beta pasti yang sapa-sapa pun takkan boleh menyuruh kuda beta menggelengkan kepalanya” katanya dalam hati sambil ketawa.

Maka sampailah hari pertandingan tu…ramailah rakyat keluar nak melihat sapa yang boleh buat kude raja ni geleng kepala. Seperti hari yg sebelumnya, dari pagi sampai la ke petang masih belum ada siapa yang dapat membuatkan kuda raja tersebut menggelengkan kepalanya… raja menyengih panjang sebab senja dah hampir tiba. Tiba-tiba datang lagi budak kecik tu dan bagitahu raja yang dia nak cuba lagi. Dengan selambanya raja berkata,

“Cubalah kalau boleh”.

Budak kecik ni pun pegi kat kude tu lalu berbisik kat telinganya. Dengan tak semena-mena kude tu terus menggelengkan kepalanya, maka bersoraklah orang ramai dengan kejayaan budak kecik tu lagi.

Raja berasa pelik lalu bertanya!

“Beta nak tau, apa yang kamu bisikkan tadi sampai kude beta pun gelengkan kepalanya?”

Dengan selambanya budak tu jawab,

.
.
.
.
.
.

“Nak kena jentik lagi…??”

horse011.jpg

 
11 Comments

Posted by on February 4, 2008 in Funny

 

Tags: , , , , , ,

11 responses to “Kuda Raja

  1. jANI

    April 11, 2010 at 5:04 pm

    lawak tul!!

     
  2. nur husnina

    May 7, 2011 at 7:10 pm

    saya suka majalah ujang kerana ceritanya sangat seronok

     
  3. meyrull Chayank Qamo

    July 13, 2011 at 2:14 pm

    haha

     
  4. nina

    August 3, 2011 at 5:02 pm

    hahaha….hahaha….
    lawak giler….

     
  5. z95

    August 9, 2011 at 2:38 am

    hebat tol budak..kuda pun takot

     
  6. mohamad firdaus

    December 4, 2011 at 11:31 am

    ujang terbaik…..

     
  7. johnlabu

    January 12, 2012 at 2:02 pm

    good joke..

     
  8. huda13579

    March 25, 2012 at 11:25 am

    budak2 skarang mmg pandai….

     
  9. banzai cheras

    September 11, 2012 at 4:37 pm

    kahkahhkahkahakkahakkhak…….klako bebenor engkou nih…kecut telur den pas baca story engkou hehehehehe……

     
  10. julia honey

    September 14, 2012 at 3:50 pm

    hahahahaha…tak habis ketawa aku

     
  11. lik

    April 20, 2014 at 8:34 pm

    lawak la…

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: